Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages

Ako motivovať viacgeneračný tím?

Vieš, v čom sa líšia štyri generácie?

V dnešnej dobe nie je žiadnou zvláštnosťou, keď vedľa seba v jednej firme pracujú až štyri generácie – baby boomers, generácia X, Y a Z.

Nejde len o vekové rozdiely.

Každá generácia má svoje hodnoty, ciele a priority nastavené trošku inak. A je na správnom lídrovi, aby vedel tieto rozdiely využiť a efektívne motivovať aj viacgeneračný tím. 

Jeden office, štyri generácie

Viacgeneračné pracovné prostredie zo sebou prináša nielen vzájomné obohatenie, ale aj množstvo výziev. V súčasnosti ide najmä o zosúladenie týchto generácií:

Baby boomers (1946 – 1964)

Povojnová generácia, takzvaní baby boomers, sú dnešní päťdesiatnici a šesťdesiatnici. V spoločnosti už majú prevažne vybudované kariéry a zastávajú vedúce pozície. Generácia je charakteristická svojou lojálnosťou voči firme, zamestnávateľovi a značke, svojou ambicióznosťou a pracovitosťou

 

Nie je ojedinelé, ak má baby boomer v rebríčku priorít vyššie prácu než osobný život. Táto generácia uprednostňuje osobný kontakt a telefonát pred e-mailovaním a využívaním technických vymožeností. Nepotrebujú neustálu spätnú väzbu a snažia sa o kariérny rast, vzdelávanie a profesionálny rozvoj.

 

Čo ich motivuje: 

  • finančná odmena, zvýšenie platu, bonusy
  • uznanie, postavenie vo firme
  • zastávanie vedúcej pozície
  • zodpovednosť za dôležité projekty
  • pracovné výzvy

 

Generácia X (1965 – 1979)

Generácia X, dnešní štyridsiatnici a päťdesiatnici, tvoria vo všeobecnosti menšiu skupinu než baby boomers, no na pracovisku sa ich nachádza viac, kvôli dôchodkovému veku povojnovej generácie. Práve tejto generácii vďačíme za otvorenie témy rovnováhy pracovného a osobného života. Ich rodičia totižto nielen tvrdo pracovali, ale častokrát sa stali workoholikmi so syndrómom vyhorenia. Rodina a osobný život sú preto pre nich nesmierne dôležité.

 

Generácia X má rada väčšiu slobodu a flexibilitu, priebežnú spätnú väzbu a návrhy na zlepšenie. Sú to nezávislí ľudia, často skeptici so záujmom o technológie. Nepotrpia si na formalitu a neustála kontrola nadriadeným ich demotivuje. Veria, že povýšenie má prísť na základe kompetencie, nie veku. 

 

Čo ich motivuje: 

  • rovnováha medzi pracovným a osobným životom
  • viac voľnosti v práci
  • flexibilný pracovný čas
  • bonusy, darčekové poukážky, peňažné ohodnotenie
  • home office

 

Generácia Y (1980 – 1995)

Generácia Y je známa aj ako mileniáli alebo deti milénia. Dnes sú to už dvadsiatnici a tridsiatnici a v rámci pracoviska budú čochvíľa tvoriť najväčšiu skupinu. Mileniáli nie sú takí lojálni ako baby boomers – kvôli lepšiemu ohodnoteniu a pracovným podmienkam nemajú problém zmeniť zamestnávateľa. 

 

Mileniáli nechcú sedieť osem hodín v kancelárií. Hľadajú spôsoby, ako pracovať efektívnejšie v čase, kedy to vyhovuje im. Mať flexibilný pracovný čas a možnosť práce z domu sú pre nich kľúčové. Mileniáli majú radi výzvy a nasledujú trendy. Poradia si aj s najnovšou technológiou a sú spokojní, keď sa môžu neustále vzdelávať a osobne aj pracovne rásť.

 

Čo ich motivuje: 

  • flexibilný pracovný čas
  • koučing, tréning, získavanie zručností
  • dovolenky a home office
  • technické vymoženosti
  • stabilita a štruktúra

 

Generácia Z (1996 – 2010)

Generácia Z nepredstavuje v pracovnej sfére veľký podiel, avšak čerstvý dvadsiatnici a niektorí násťroční už vstupujú na pracovný trh. Sú na začiatku svojej kariérnej cesty, preto potrebujú neustály feedback a koučing. S mileniálmi majú spoločné to, že túžia po väčšej flexibilite a slobode

 

V technológiách sú ako ryby vo vode a orientujú sa v najnovších technologických trendoch – veď svet bez technických vymožeností a internetu ani nepoznajú. Je to veľmi globálna generácia, ktorá nemá problém s multikultúrnym prostredím. Aj napriek technickej zdatnosti je zaujímavé, že táto generácia uprednostňuje osobnú komunikáciu pred telefonovaním či e-mailom.

 

Čo ich motivuje: 

  • flexibilný pracovný čas, home office
  • spätná väzba
  • mentoring
  • zverenie zodpovedných úloh
  • transparentnosť a jasné pokyny

 

Poďme spájať, nie rozdeľovať

Rôznorodosť generácií prináša aj rôznorodosť názorov, postojov, životných a pracovných skúseností a priorít. To môže, samozrejme, viesť k mnohým nedorozumeniam a konfliktom. Dá sa z toho však aj poučiť a vyťažiť maximum. Rebecca Knight z Hardvard Business Review prináša pre lídrov s viacgeneračným pracovným prostredím niekoľko rád:

  1. Neupínaj sa na rozdiely. Niekedy máme tendenciu pozerať skôr na to, čo nás odlišuje než to, čo nás spája. Hľadaním rozdielov a stereotypov však problémy len prehĺbiš.
  2. Spolupráca zbližuje. Baby boomer má roky a roky skúseností a mileniál zas nový pohľad na vec. Prečo to neskĺbiť a sledovať, k akému výsledku sa takýto tím dopracuje?
  3. Poznaj svojich zamestnancov. Ak sa dozvieš viac o ich zázemí, preferenciách, motivácii aj demotivácii, budeš lepšie rozumieš tímu aj tomu, prečo niekto reaguje určitým spôsobom a druhý zas úplne inak.
  4. Zamysli sa nad životnými etapami. Kým generácia Z rieši, ako čo najskôr získať kvalitné skúsenosti, mileniál môže riešiť hypotéku a baby boomer dôchodok. Snaž sa porozumieť, kde na ceste životom sa jednotlivci nachádzajú a prispôsob tomu svoju snahu motivovať.

 

Zhrnutie

Viesť viacgeneračný tím môže byť výzvou. Každá generácia, baby boomers, generácia X, Y a Z, má vlastné priority a iné veci ich dokážu motivovať. Keď vedieš viacgeneračný tím, snaž sa:

  1. Neupínať na rozdiely, ale hľadať, čo tím spája
  2. Podporiť spoluprácu medzi generáciami 
  3. Spoznať svojich zamestnancov
  4. Pochopiť, v akej životnej etape sa nachádzajú a porozumieť ich aktuálnym potrebám
Dajte o tejto technike vedieť aj svojim známym:
Download Nulled WordPress Themes
Free Download WordPress Themes
Download WordPress Themes
Download Best WordPress Themes Free Download
udemy course download free
download lava firmware
Download WordPress Themes Free
free download udemy course

PRIHLÁSENIE NA ODBER NÁSTROJOV NA E-MAIL

Nový nástroj každý týždeň?

CHCEM ODOBERAŤ NÁSTROJE

One comment on “Ako motivovať viacgeneračný tím?”

  1. Báječné zhrnutie!
    Práve minulý týždeň sme s kolegami na lektorskom tréningu rozoberali dôležitosti a benefity viacgeneračného tímu. Je skvelé keď si uvedomíme že v takomto tíme nesúťažíme, ani sa neporovnávame ale učíme sa jeden od druhého.
    Ďakujem:)

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Vzdelávacia platforma plná soft skills nástrojov patrí pod vzdelávaciu spoločnosť SUVko Coaching, ktorá tieto nástroje preveruje a trénuje vo firemnom vzdelávaní.
Kontaktné údaje
© Copyright 2018 - SUVko s.r.o.  - Všetky práva vyhradené
Scroll Up
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram