Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages

Malými zmenami k lepším rozhovorom

Viliam pracoval ako programátor v IT firme. Komunikáciu s počítačom zvládal perfektne, no komunikácia s ľuďmi nebola jeho silnou stránkou. Prekážalo mu to natoľko, že sa s tým rozhodol niečo urobiť. Naštudoval si šablónu komunikácie, vďaka ktorej sa naučil lepšie podať informácie. Medzičasom Viliama povýšili a teraz vedie menší tím programátorov. Komunikácia mu už nerobí také problémy ako v minulosti, no stále vie, že má čo zlepšovať. Opäť hľadal nástroj, ktorý by mu s tým pomohol. Objavil princípy tzv. pozitívnej komunikácie.

 

O pozitívnom myslení počul už azda každý. Možno dokonca patríš k tým, ktorí ho praktizujú. Vôbec pritom nemusíš byť spirituálny nadšenec. No nezáleží len na tom, aké myšlienky ti behajú hlavou. Rovnako dôležité je aj to, čo povieš. Nielen myslenie, ale aj komunikácia s druhými ľuďmi môže byť pozitívna. Poď o nej zistiť viac.

 

Ber to ako výzvu

Pozitívna komunikácia zanechá v ľuďoch dobrý pocit aj po jej skončení. Vďaka nej ťa budú vnímať v pozitívnom svetle. Nižšie nájdeš niekoľko aspektov, na ktoré by si sa mal zamerať:

 

  •       Vyhýbaj sa negatívnym formuláciám

Snaž sa opísať to, čo chceš a nie to, čo nechceš. Ľudia sa totiž často pri prijímaní informácie zameriavajú na to negatívne a rovnako tak sa aj cítia po vypočutí správy. Prestaň používať slová ako „nemohol by si“, „nechceš“, „nedalo by sa“ a podobne. Namiesto toho povedz „mohol by si“, „chceš“, „ dalo by sa“.

Viliam by členovi svojho tímu povedal: „Mohol by si, prosím ťa, dokončiť ten projekt do stredy do 15:00?

  •       Rozhovor začni neformálne

Určite sa už aj tebe stalo, že sa  tebou chcel niekto porozprávať a ty si premýšľal nad tým, čo daný človek od teba vlastne chce, ako dlho to bude trvať alebo či príde niečo zlé. Takým myšlienkam sa dá predísť. Nabudúce, keď sa budeš s niekým chcieť porozprávať, môžeš použiť frázu ako napríklad Viliam:

Keď potreboval prebrať istú záležitosť s členom tímu, rozhovor začal slovami: „Viem, že máš veľa práce, potreboval by som len 10 minút tvojho času, aby som s tebou prebral...“

  •       Buď špecifický

Ak nedefinuješ to, čo od druhej strany očakávaš presne, môže to viesť k zmätkom. Dotyčný človek sa potom ťažko riadi tvojimi pokynmi. Snaž sa preto vyhnúť všeobecným frázam. Namiesto toho jasne povedz, čo očakávaš.

Ak Viliam nie je spokojný s prácou svojho kolegu, mohol by mu povedať: „Fero, mal by si zlepšiť efektivitu svojej práce.“ V takom prípade ale nebude jasné, čo Viliam očakáva. Keby povedal: „Fero, bude lepšie keď si projekt rozdelíš na tri časti a postupne mi ich budeš posielať,“ dal by jasne Ferovi najavo, čo má robiť.

  •       Zosumarizuj, čo si práve počul

To platí v prípadoch, kedy ti niekto vysvetľuje istú situáciu alebo ti dáva pokyny. Mohlo sa totiž stať, že si niečo prepočul. Preto je dobré, ak svojimi slovami zopakuješ, čo daný človek povedal. Tým len potvrdíš, že si počúval pozorne. Ak nie, tak máš možnosť overiť si informácie. 

Keby za Viliamom prišla jeho kolegyňa Dominika, pretože by s ním potrebovala riešiť problém s projektom, najprv by si ju pozorne vypočul. Následne by stručne zopakoval, čo mu povedala.

  •       Ospravedlň sa, keď je to potrebné

Je prirodzené, že občas robíme chyby. Dôležité je prestať obviňovať druhých, prevziať zodpovednosť a úprimne sa ospravedlniť. Povedz, čo sa stalo a tiež to, ako sa podobným chybám budeš vyhýbať v budúcnosti.

Viliam má rušný deň. Práve je na odchode na pracovné stretnutie, keď ho zastaví kolega s tým, že by sa ním potreboval poradiť. Viliam ho odbije so slovami, nech ho s tým teraz neotravuje. Následne si uvedomí, že to nebolo správne. Po návrate zo stretnutia zájde za kolegom a ospravedlní sa mu: „Mišo, prepáč, že som na teba tak vyletel. Mal som dnes rušný deň, nevedel som, kde mi hlava stojí. Nabudúce budem reagovať rozvážnejšie.“

  •       Dbaj na neverbálny prejav

Nie je dôležité len to, čo hovoríš, ale aj to, ako to hovoríš – aký je tvoj celkový prejav. Podľa rečníka Dr. Johna Lunda sa 55 % ľudí zameriava na mimiku a reč tela, 37 % ľudí vníma tón hlasu a 8 % sa sústredí na slová. Keď začneš hovoriť, dbaj na to, aby si hovoril pokojným hlasom. A nezabudni sa usmiať. 🙂

 

Práve si dostal niekoľko tipov na to, ako komunikovať pozitívnejšie. Vidíš, že to nie je nič komplikované ani spirituálne. Stačia malé zmeny a ostatní budú z rozhovorov s tebou odchádzať s dobrým pocitom. Chce to len trošku cviku. Čo tak si dať na začiatok menšiu výzvu?

Týždeň sa snaž pri rozhovoroch nepoužívať negatívne slová typu „nemohol“, „nedalo by sa“, „nechceš“. Ako to bude pokračovať ďalej, je len na tebe...

 

ZHRNUTIE

Tvoja komunikácia bude pozitívnejšia, ak:

  • sa budeš vyhýbať negatívnym formuláciám
  • začneš rozhovor neformálne
  • budeš špecifický
  • zosumarizuješ, čo si práve počul – v prípadoch, kedy ti niekto niečo vysvetľuje
  • sa ospravedlníš, keď to bude potrebné
  • budeš dbať aj na neverbálny prejav – hovor pokojným hlasom, usmej sa

 

Dajte o tejto technike vedieť aj svojim známym:
Download WordPress Themes Free
Download Premium WordPress Themes Free
Free Download WordPress Themes
Download WordPress Themes Free
udemy paid course free download
download lenevo firmware
Download Nulled WordPress Themes
udemy paid course free download

PRIHLÁSENIE NA ODBER NÁSTROJOV NA E-MAIL

Nový nástroj každý týždeň?

CHCEM ODOBERAŤ NÁSTROJE

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Vzdelávacia platforma plná soft skills nástrojov patrí pod vzdelávaciu spoločnosť SUVko Coaching, ktorá tieto nástroje preveruje a trénuje vo firemnom vzdelávaní.
Kontaktné údaje
© Copyright 2018 - SUVko s.r.o.  - Všetky práva vyhradené
Scroll Up
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram