Marek pracuje v marketingovej spoločnosti. Je inovatívny a rád vymýšľa nové postupy, ktoré môžu ľuďom ušetriť čas a peniaze. Už dlhšie vymýšľa nový nástroj, ktorý by mohol zefektívniť prácu celému tímu. Pripravil si prezentáciu a hromadne im nápad predstavil. Po praktickej ukážke však v miestnosti ostalo ticho a Marek nevedel, čo si jeho kolegovia o nápade myslia.
Istotne si sa už aj ty nachádzal v podobnej situácii, kedy si od svojho okolia potreboval rýchlo a ľahko získať relevantné informácie. Presne ako Marek, ktorý sa musel kolegov na názor opýtať a preto si dookola prehrával múdrosť: na dobrú otázku, dobrá odpoveď.
Pamätaj, že komunikáciu zväčša riadi ten, kto sa pýta. Tak ako svojho času povedal W. Edwards Deming, konzultant pre manažérov a uznávaný autor, „Ak neviete ako sa pýtať správne otázky, nič nové neobjavíte“.
Práve preto je kladenie správnych otázok tak zásadné. Nie len, že ti zaručí získanie potrebných informácií v krátkom čase, ale dokonca ti umožní posúvať rozhovor smerom, ktorým chceš, aby sa uberal.
Na pýtanie sa môžeš v zásade využiť buď otvorené, alebo zatvorené otázky.
Tieto dve skupiny sa od seba zásadne líšia a každá z nich vedie k inému cieľu.
Ako hovorí sám názov, otvorené otázky rozhovor otvárajú. Rozprúdia diskusiu a umožnia partnerom hovoriť o svojich názoroch, postojoch a pocitoch. Otázky konkretizujú a prichádzajú s celým radom odpovedí a informácií.
Marek sa po skončení prezentácie opýtal kolegov: „Pozdáva sa vám môj nápad?“ Na čo Ivana odpovedala „nie“ a zvyšní odpovedali „áno“. Marek mal síce informáciu o tom, či sa kolegom nápad páči, no potreboval sa dozvedieť, čo konkrétne bolo dobré a čo zlé. Využil preto otvorenú otázku a opýtal sa Ivany: „Čo presne sa ti na nápade nepozdáva?“ Takto sa Marek dozvedel, že zavedenie nového postupu, zaberie podľa Ivany veľa času.
Otvorenú otázku je vhodné použiť keď chceš:
Tieto otázky naopak komunikáciu viac nerozvíjajú. V zásade na ne dostávame len jednoslovnú odpoveď, ktorá môže byť buď pozitívna, alebo negatívna.
Po vzájomnej diskusii prišiel Marek s tímom na to, ako jednoducho odstrániť problém, na ktorý Ivana upozornila. Potom sa skupiny spýtal: „Súhlasíte so zavedením môjho nápadu do našich pracovných postupov?“ na čo skupina jednoslovne prikývla „áno“.
Zatvorené otázky použi keď chceš:
Marek vďaka zatvorenej otázke získal od kolegov jednoznačný súhlas a tak môže nový postup aplikovať do praxe.
Typ otázky |
Odpoveď |
Efekt |
Otvorená |
Bez limitov |
Dozvieš sa veľa podstatných a konkrétnych informácií, zber potrebných dát |
Zatvorená |
„áno“ / „nie“, končí SLOVESOM napr. páči/nepáči, môžem/nemôžem |
Utvrdíš sa v správnosti tvrdenia a získaš jednoznačný súhlas, alebo nesúhlas |
Dobry den.Chcem sa opytat ako dlho drzite peniaze v postovej banke.U vasej banke .Ked ochorejem alebo ked pojdem do nemocnice.Dakujem.Alebo na poste