Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages

Otvorené vs. zatvorené otázky a ako sa efektívne pýtať?

Na dobrú otázku, dobrá odpoveď

Marek pracuje v marketingovej spoločnosti. Je inovatívny a rád vymýšľa nové postupy, ktoré môžu ľuďom ušetriť čas a peniaze. Už dlhšie vymýšľa nový nástroj, ktorý by mohol zefektívniť prácu celému tímu. Pripravil si prezentáciu a hromadne im nápad predstavil. Po praktickej ukážke však v miestnosti ostalo ticho a Marek nevedel, čo si jeho kolegovia o nápade myslia.

 Istotne si sa už aj ty nachádzal v podobnej situácii, kedy si od svojho okolia potreboval rýchlo a ľahko získať relevantné informácie. Presne ako Marek, ktorý sa musel kolegov na názor opýtať a preto si dookola prehrával múdrosť: na dobrú otázku, dobrá odpoveď.

Správny typ otázky je kľúčový

Pamätaj, že komunikáciu zväčša riadi ten, kto sa pýta. Tak ako svojho času povedal W. Edwards Deming, konzultant pre manažérov a uznávaný autor, „Ak neviete ako sa pýtať správne otázky, nič nové neobjavíte“. 

Práve preto je kladenie správnych otázok tak zásadné. Nie len, že ti zaručí získanie potrebných informácií v krátkom čase, ale dokonca ti umožní posúvať rozhovor smerom, ktorým chceš, aby sa uberal.

Na pýtanie sa môžeš v zásade využiť buď otvorené, alebo zatvorené otázky.

Tieto dve skupiny sa od seba zásadne líšia a každá z nich vedie k inému cieľu.

Otvorené otázky

Ako hovorí sám názov, otvorené otázky rozhovor otvárajú. Rozprúdia diskusiu a umožnia partnerom hovoriť o svojich názoroch, postojoch a pocitoch. Otázky konkretizujú a prichádzajú s celým radom odpovedí a informácií.

Marek sa po skončení prezentácie opýtal kolegov: „Pozdáva sa vám môj nápad?“ Na čo Ivana odpovedala „nie“ a zvyšní odpovedali „áno“. Marek mal síce informáciu o tom, či sa kolegom nápad páči, no potreboval sa dozvedieť, čo konkrétne bolo dobré a čo zlé. Využil preto otvorenú otázku a opýtal sa Ivany: „Čo presne sa ti na nápade nepozdáva?“ Takto sa Marek dozvedel, že zavedenie nového postupu, zaberie podľa Ivany veľa času.

Otvorenú otázku je vhodné použiť keď chceš:

  • aktívne zapojiť kolegov do rozhovoru
  • poznať názor toho druhého
  • iniciovať plnohodnotnú diskusiu
  • niekomu zamedziť, aby sa vyhol rozhovoru

Zatvorené otázky

Tieto otázky naopak komunikáciu viac nerozvíjajú. V zásade na ne dostávame len jednoslovnú odpoveď, ktorá môže byť buď pozitívna, alebo negatívna.

Po vzájomnej diskusii prišiel Marek s tímom na to, ako jednoducho odstrániť problém, na ktorý Ivana upozornila. Potom sa skupiny spýtal: „Súhlasíte so zavedením môjho nápadu do našich pracovných postupov?“ na čo skupina jednoslovne prikývla „áno“.

Zatvorené otázky použi keď chceš:

  • získať súhlas
  • partnera k niečomu prinútiť
  • viesť rozhovor stručne
  • zaistiť vzájomnú zhodu
  • utvrdiť sa v tom, že téme rozhovoru správne rozumieš

Marek vďaka zatvorenej otázke získal od kolegov jednoznačný súhlas a tak môže nový postup aplikovať do praxe.

Zhrnutie 

Typ otázky

Odpoveď

Efekt

Otvorená

Bez limitov

Dozvieš sa veľa podstatných a konkrétnych informácií, zber potrebných dát

Zatvorená

„áno“ / „nie“, končí SLOVESOM napr. páči/nepáči, môžem/nemôžem

Utvrdíš sa v správnosti tvrdenia a získaš jednoznačný súhlas, alebo nesúhlas

 

 

Dajte o tejto technike vedieť aj svojim známym:
Free Download WordPress Themes
Download Nulled WordPress Themes
Download WordPress Themes Free
Download Best WordPress Themes Free Download
lynda course free download
download redmi firmware
Download WordPress Themes Free
lynda course free download

PRIHLÁSENIE NA ODBER NÁSTROJOV NA E-MAIL

Nový nástroj každý týždeň?

CHCEM ODOBERAŤ NÁSTROJE

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Vzdelávacia platforma plná soft skills nástrojov patrí pod vzdelávaciu spoločnosť SUVko Coaching, ktorá tieto nástroje preveruje a trénuje vo firemnom vzdelávaní.
Kontaktné údaje
© Copyright 2018 - SUVko s.r.o.  - Všetky práva vyhradené
Scroll Up
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram