Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages

Robíš túto hlúpu chybu, keď si stanovuješ svoje ciele a nie sú SMART

Metóda SMART

Urban má mnoho dôvodov na to, aby bol šťastný. Má prácu, ktorá ho napĺňa, rešpekt kolegov, výborný plat a krásny byt. Aj tak mu ale niečo chýba. Uvedomil si, že už dávno nebol s niekým na pive alebo sa len tak porozprávať, zabaviť. Trápi ho, že jeho spoločenský život je na bode mrazu a rozhodol sa to zmeniť. Na to, aby naozaj dosiahol, čo si zaumienil, si chce svoj cieľ stanoviť múdro.


SMART ciele

Pojem SMART cieľ nie je v oblasti osobnostného rozvoja žiadna neznáma, no nie je na škodu si vedomosti občas oprášiť. Nastavenie SMART cieľov je vhodné vtedy, keď si chceš ujasniť predstavu o tom, čo vlastne chceš dosiahnuť, keď chceš zistiť, na čo sa máš zamerať, a ako sa k výsledku dostať čo najefektívnejšie.

Čo teda skratka SMART znamená? Každé písmenko predstavuje jednu charakteristiku cieľa, teda aký by tvoj cieľ mal byť:


1. Špecifický (specific)

Prvá charakteristika cieľa je jeho špecifickosť. Skús si teda zodpovedať otázky ako:

  • Čo chcem dosiahnuť?
  • Prečo to chcem?
  • Ako by som to mohol docieliť?

Podobnými otázkami môžeš svoj cieľ zúžiť z niečoho všeobecnejšieho a vágnejšieho na konkrétnu predstavu, konkrétne kroky a činy.

Napríklad Urbanov pôvodný cieľ znel: „Rád by som si zlepšil spoločenský život“. Ten mu však neposkytne odpoveď na to, či sa mu cieľ podarilo naplniť . Chcel byť teda konkrétnejší, a tak sa rozhodol, že začne zdraviť kolegov a len tak si s nimi pokecá, že pôjde s niekým na kávu, zoženie si motivačnú literatúru a implementuje rady, ktoré v nej nájde, nech mu už bude akokoľvek nepríjemné vystúpiť zo svojej komfortnej zóny.


2. Merateľný (measurable)

Cieľ vieme dosiahnuť efektívnejšie vtedy, ak si k nemu pridáme čísla. Pomôžu nám otázky ako:

  • Koľko?
  • Ako často?
  • Ako dlho?
  • V ktoré dni?
  • V aký čas?
  • Dokedy?

Aj Urban si chce svoj cieľ zmerať. Preto si stanovil, že si každý deň nájde čas na krátky rozhovor s niektorým kolegom a aspoň raz do týždňa si s niekým vyjde napríklad na kávu. Motivačnú literatúru sa rozhodol čítať každý deň a vždy na konci týždňa v piatok bude implementovať rady, ktoré sa z literatúry naučil.


3. Dosiahnuteľný (achievable)

Samozrejme, cieľ musí byť stanovený realisticky, aby sme ho skutočne mohli dosiahnuť. Tu nám môže pomôcť, ak sa zamyslíme nad otázkami:

  • Aké konkrétne kroky môžem urobiť?
  • Čo urobím ako prvé? Čo ako druhé, tretie,...?
  • Aký je môj plán?
  • Aké prekážky sa môžu vyskytnúť? (finančné, zdravotné, časové,...)

Urbanove ciele sa dajú považovať za realistické. Problém by bol, ak by si napríklad zaumienil, že na to, aby bol viac spoločenský, by mal prísť na party, kde nikoho nepozná a zoznámiť sa s čo najväčším počtom ľudí. Kým pre niekoho by to mohlo byť dosiahnuteľné, pre introvertného Urbana by tento cieľ mohol byť neprekonateľný a v konečnom dôsledku by ho skôr frustroval, ako motivoval.


4. Relevantný (relevant)

Ďalším krokom k úspechu je uvedomiť si, ako je pre teba a tvoj život tento cieľ prínosný. Skús sa pohrať s otázkami:

  • Prečo sa oplatí ísť si za týmto cieľom?
  • Prečo je pre mňa dôležité, aby som to dosiahol?
  • Ako to zmení môj život?
  • Oplatí sa mi do toho investovať svoju energiu, čas, peniaze?

Urban má jasno v tom, prečo je preňho jeho cieľ relevantný. Okrem práce a finančného zabezpečenia je pre jeho život dôležité mať priateľov a ľudí, s ktorými sa stretáva aj mimo práce. A keďže sa v poslednom čase zameriaval len na prácu a kúpu bytu, Urban je odhodlaný popracovať na tom, aby večery netrávil len sám doma pri telke. Koniec koncov, ak sa mu to podarí, získa nie len nových priateľov, ale aj zdravé sebavedomie.


5. Časovo ohraničený alebo sledovateľný (time-bound/trackable)

Časové ohraničenie cieľa je dôležité najmä pre krátkodobé ciele. Pre tie dlhodobé je však dobré stanoviť si míľniky. Skús sa zamyslieť:

  • Za aký čas dokážem dosiahnuť svoj cieľ?
  • Ide o krátkodobý alebo dlhodobý cieľ?
  • Ide mi o dosiahnutie cieľa (napr. získanie pracovnej pozície) alebo nastavenie systému (napr. chcem pravidelne cvičiť)?

V Urbanovom prípade ide o dlhodobý cieľ. Nepovie si teda, že do pol roka získa piatich nových priateľov a stačí. Urban si radšej stanoví míľniky. Kým súčasné ciele sú preňho nateraz dostatočnou výzvou, po niekoľkých mesiacoch si môže svoje ciele zhodnotiť a určiť nové. Možno to bude osloviť úplne neznámeho človeka v bare a začať konverzáciu, možno pozvať niekoho na rande. Míľniky sú predsa na to, aby sme posúvali svoje limity a aby naše ciele boli pre nás stále výzvou.

Skratka SMART je často obohatená o dve ďalšie písmená E a R, teda SMARTER:


6. Vzrušujúci, podnetný (exciting)

Tento bod snáď ani nie je treba vysvetľovať. To, čo sme si stanovili, jednoducho musíme chcieť! Skús si položiť otázky:

  • Prečo to vlastne robím?
  • Chcem to ja alebo niekto iný?
  • Užijem si cestu za týmto cieľom?
  • Je predstava dosiahnutia tohto cieľa dostatočne motivujúca a vzrušujúca?

Pre Urbana rozhodne áno! Tento cieľ berie ako cestu za osobným rozvojom, zvýšením si sebavedomia a nadobudnutia užitočných zručností. Je to niečo, čo si sám zvolil. Ak by ho k takémuto cieľu nútil niekto iný, napríklad kolega, ktorý ho označil za domaseda, jeho motivácia by bola určite menšia. Takto vie, že aj keď je preňho ťažké opustiť svoju komfortnú zónu, robí to predsa pre seba, pretože on sám si tento cieľ zvolil.


7. Zaznamenaný (recorded)

Svoj cieľ nestačí len vysloviť. Najlepšie je, ak ho nejakým spôsobom zaznamenáš. Môžeš si ho napísať na papier a pravidelne zapisovať svoje pokroky. Na to môžeš použiť aj mobilnú aplikáciu. O svoj cieľ sa môžeš podeliť aj s niekým blízkym, ktorý ťa môže na tvojej ceste motivovať, alebo sa dokonca pridať.

Keď sa Urban zveril kolegovi Lukášovi o svojom cieli, zistil, že aj Lukáš má podobný problém. Toho myšlienka nadchla natoľko, že si zaumienil pridať sa k Urbanovi. A kto už Urbana motivuje viac než ďalší nadšenec s rovnakým cieľom?

Tak si to teda zhrňme. Dobre stanovený cieľ by mal byť:

  • S – specific – špecifický, konkrétny
  • M – measurable – merateľný
  • A – achievable – dosiahnuteľný
  • R – relevant – relevantný
  • T – time-bound/trackable – časovo ohraničený alebo sledovateľný
  • E – exciting – vzrušujúci, podnetný
  • R – recorded – zaznamenaný

Dajte o tejto technike vedieť aj svojim známym:
Free Download WordPress Themes
Free Download WordPress Themes
Download WordPress Themes
Download Nulled WordPress Themes
free online course
download lava firmware
Download WordPress Themes Free
online free course

Chceš nástroj použiť a potrebuješ ho prekonzultovať?

PRIHLÁS SA NA KONZULTÁCIU S FIREMNÝM KOUČOM

PRIHLÁSENIE NA ODBER NÁSTROJOV NA E-MAIL

Nový nástroj každý týždeň?

CHCEM ODOBERAŤ NÁSTROJE

2 comments on “Robíš túto hlúpu chybu, keď si stanovuješ svoje ciele a nie sú SMART”

    1. Ahoj Gabika. Prezrel som si web Tomáša. Je veľmi pekné vidieť, že svoju výzvu zobral skutočne vážne. A jeho ciele sú maximálne konkrétne a termínované. Je to SMART 🙂
      Všimol som si, že pracuje na sebe vo všetkých oblastiach, ktoré rozoberám v sekcii ENERGY MANAGEMENT. Od mentálnej energie, cez emočnú, spirituálnu až po fyzickú. Držím mu palce nech sa mu darí, a tak isto aj tebe, aby motivácia neupadala a prenášala sa aj na teba.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Vzdelávacia platforma plná soft skills nástrojov patrí pod vzdelávaciu spoločnosť SUVko Coaching, ktorá tieto nástroje preveruje a trénuje vo firemnom vzdelávaní.
Kontaktné údaje
© Copyright 2018 - SUVko s.r.o.  - Všetky práva vyhradené
Scroll Up
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram