Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages

Stiahnite si náš E-BOOK 
6 PRAVIDIEL PRE EFEKTÍVNE MEETINGY

Robíš túto amatérsku chybu, ak nepoznáš svoju CIEĽOVÚ SKUPINU a jej potreby

Pochop svoju cieľovú skupinu

Olívia vlastní malú spoločnosť, ktorá sa zaoberá výrobou zdravých sladkostí. Snaží sa držať krok s dobou a preto sa s tímom rozhodli rozšíriť sortiment o niekoľko druhov RAW tyčiniek. Skôr, než sa táto novinka dostane na trh, musí Olívia so svojím tímom vyriešiť viacero otázok. Medzi nimi je aj to, komu bude produkt určený. S tým jej pomôže zadefinovanie cieľovej skupiny. Ešte lepšie bude, keď si vytvorí aj tzv. persóny.

 

Čo je vlastne persóna? Ide o fiktívnu postavu, ktorá reprezentuje zákazníkov či užívateľov z cieľovej skupiny. Vďaka nej získaš pohľad na službu alebo produkt očami užívateľa a zákazníka. V článku sa dozvieš, kedy ti persóny pomôžu, v čom spočívajú ich výhody aj nevýhody či ako ich vytvoriť.

 

Persóny sú užitočné

Tvorba persóny je užitočná, ak spúšťaš nový web/novú službu, ak prichádzaš na trh s novým produktom alebo ak chceš zefektívniť marketing. Asi ako pri všetkom, aj pri persónach platí, že majú výhody aj nevýhody:

Výhody persóny

  • Umožní ti vytvoriť web/službu/produkt, ktorý bude zodpovedať potrebám tvojej cieľovej skupiny
  • Uľahčuje ti vytváranie obsahu pre web, pretože budeš vedieť, komu presne bude určený
  • Vďaka persónam zvolíš marketingové nástroje, ktoré oslovia tých správnych ľudí
  • Zjednotí tvoju firmu v zmysle, že všetci zamestnanci budú mať pri tvorbe produktu v hlave tú istú predstavu a tiež rovnaký cieľ

Nevýhody persóny

  • Sú spojené s konkrétnou kultúrou. Keď vytvoríš persónu, ktorá odráža potreby slovenského zákazníka, nemôžeš ju použiť napríklad vo Francúzsku. Zákazníci v iných krajinách majú totiž iné potreby a zvyky.
  • Vytvárajú sa na základe reálnych údajov 
  • Jedna persóna nevystihne celú cieľovú skupinu

 

Tri kroky k persóne

Tvorba persóny je zábavný proces. Ak pracuješ v tíme, zapoj ho do procesu, viacero uhlov pohľadu môže byť prínosné. Vytvor spolu s tímom persónu podľa týchto krokov:

  1.     Stanov si cieľ

Zodpovedaj si otázky ako napríklad: Aké je smerovanie firmy? Čo chcem dosiahnuť? Tu si ujasníš, či chceš, aby si človek kúpil tvoj produkt, čítal články na tvojom webe a podobne.

  1.     Získaj relevantné dáta

To, kde môžeš údaje získať, závisí od toho, či si nová alebo už dlhší čas existujúca firma. Ak patríš do druhej kategórie, dobrými zdrojmi na získavanie údajov sú:

  • Google Analytics – poskytne informácie o tom, čo sa deje na tvojom webe, aké kľúčové slová hľadali návštevníci, atď.
  • Zákazníci – polož im niekoľko otázok v podobe dotazníka
  • Členovia tímu – hlavne tí, ktorí sú v kontakte so zákazníkmi alebo návštevníkmi webu, vedia priniesť cenné informácie pri tvorbe persóny
  • Sociálne siete – ponúknu ti informácie o tom, aké sú záujmy tvojich sledovateľov, čo sa im páči,...
  • Diskusné fóra – predovšetkým tie, ktoré súvisia s oblasťou, v ktorej pôsobí tvoja firma, ti odhalia, aké sú potreby a problémy užívateľov

Niektoré z týchto bodov môžeš s tímom využiť aj keď je tvoja firma na trhu nová – sprav si prieskum na sociálnych sieťach, diskusných fórach, pýtaj sa ľudí, ktorí vieš, že už s tým majú prax. Rovnako je možné na internete nájsť prieskumy od agentúr alebo väčších firiem.

  1.     Vytvor persónu

Toto je tá najzábavnejšia časť, kedy tvoríš profil samotnej persóny. Čo do neho zahrnúť?

  • Meno
  • Demografické údaje – Tie vychádzajú z analýz či dotazníkov a zahŕňajú vek, pohlavie, rodinný stav.
  • Fotografiu – Vďaka nej si svoju persónu lepšie predstavíš.
  • Zamestnanie – Na akej pozícii persóna pracuje?
  • Cieľ alebo motto – Čo chce persóna dosiahnuť? Čím sa riadi?
  • Osobnosť – Aký je to človek? Aké má vlastnosti?
  • Záujmy – Čomu sa persóna venuje vo voľnom čase? Čo má rada?
  • Potreby – Aké sú potreby, ktoré dokážete svojou službou / produktom / webom naplniť?      

Samozrejme, môžeš si sem pridať aj ďalšie body, ktoré sú pre tvoj prípad relevantné. Ak je cieľová skupina veľká, pokojne si vytvor aj viac persón – maximálne 5, aby ich nebolo zbytočne veľa. To by mohlo byť mätúce. Po vytvorení ich maj s tímom na očiach a ak to bude potrebné, aktualizuj ich.

 

Vytvor si svojho Jana

Olívia si najskôr s tímom zadefinovali cieľovú skupinu. Rozhodli sa, že ich RAW tyčinky budú určené pre mladých ľudí vo veku od 20 do 30 rokov, ktorí majú radi zdravý životný štýl. Vyplynulo to z ich zberu dát v podobe dotazníkov, prieskumu sociálnych sietí a tímovej porady. Následne spolu vytvorili persónu Jana:

No keďže je ich cieľová skupina veľká a netvoria ju len študenti, vytvorili ešte druhú persónu – Adelu, ktorá už pracuje a v zdravej strave sa zatiaľ nevyzná, ale v obchode už číta etikety výrobkov.

V tomto momente už vieš, ako na tvorbu persóny. Zorganizuj tímovú poradu, dajte hlavy dokopy a vytvorte si Jana, Fera, Martu... Najdôležitejšie nie je to, ako ju pomenuješ, ale to, že ti pomôže pochopiť to, že tvoju cieľovú skupinu tvoria reálni ľudia so záujmami, potrebami a problémami.

Od dnes už nerob amatérsku chybu a nezačínaj predávať skôr ako spoznáš svoju persónu.

STIAHNI SI a vytvor persónu v tomto WORKSHEETE.

ZHRNUTIE

Persóna je fiktívna postava, ktorá reprezentuje zákazníkov či užívateľov z cieľovej skupiny. Umožní ti získať pohľad na službu alebo produkt očami užívateľa a zákazníka. Využiješ ich hlavne pri tvorbe nových produktov, webov a služieb.

viacero výhod, ako napríklad: vytvorenie webu/služby/produktu, ktorý bude zodpovedať potrebám cieľovej skupiny alebo uľahčenie vytvárania obsahu pre web

Má aj nevýhody: nedá sa použiť v iných krajinách, vytvára sa na základe reálnych údajov

Tvorba persóny má tri kroky:

  • Stanovenie cieľa – za akým účelom vytváraš persónu
  • Zbieranie relevantných dát – napríklad cez Google Analytics, dotazníky, rozhovory s členmi tímu
  • Vytvorenie samotnej persóny – zahŕňa jej meno, demografické údaje, fotografiu, zamestnanie,  cieľ alebo motto, osobnosť, záujmy, potreby a podobne   
Download WordPress Themes Free
Download WordPress Themes
Premium WordPress Themes Download
Download Premium WordPress Themes Free
udemy paid course free download
download micromax firmware
Free Download WordPress Themes
udemy paid course free download

E-BOOK ZDARMA:
6 PRAVIDIEL PRE EFEKTÍVNE MEETINGY

STIAHNUŤ TERAZ >>

PRIHLÁSENIE NA ODBER NÁSTROJOV NA E-MAIL

Nový nástroj každý týždeň?

CHCEM ODOBERAŤ NÁSTROJE

One comment on “Robíš túto amatérsku chybu, ak nepoznáš svoju CIEĽOVÚ SKUPINU a jej potreby”

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Vzdelávacia platforma plná soft skills nástrojov patrí pod vzdelávaciu spoločnosť SUVko Coaching, ktorá tieto nástroje preveruje a trénuje vo firemnom vzdelávaní.
Kontaktné údaje
© Copyright 2018 - SUVko s.r.o.  - Všetky práva vyhradené
Scroll Up
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram